En verden uten salg ville sett ganske annerledes ut. Tenker du grundig etter skjønner du at handel er helt avgjørende for hvordan samfunnet vårt fungerer. For, uten handel, hvilket incentiv ville vi ha for å effektivisere produksjon av varer og tjenester eller innovasjon?
Allikevel er det slik at salg ofte ikke egentlig verdsettes. Et bevis på at det er slik er at vi vegrer oss for å kalle de som selger for selgere. Det er liksom ikke fint nok å være selger.
En selger er enten kunderådgiver, forretningsutvikler, customer success manager eller daglig leder. Er du er utdannet jurist, vil du, når du har jobbet lenge nok og har rett profil til å bringe inn nye klienter bli partner. Aldri selger. Alle anerkjenner vi behovet for å salg, men vi vil ikke kalles selgere.
Et annet eksempel på at salg undervurderes er at det ikke lages verktøy for selgere. Verktøy som bidrar til at selgerne kan bli bedre i yrket sitt. Det finnes drøssevis av verktøy som skal hjelpe virksomhetene å forstå kundene sine bedre. Men det finnes ikke verktøy som gjør hverdagen bedre gjennom økt oversikt, integrert læring, lavere skuldre og velmenende dulting.
Følge med på dult.no for å oppdateres når det skjer noe.
Vi hjelper deg gjerne!
Partner og Rådgiver
M: 98 29 00 22
Partner og CEO
M: 98 29 00 31